Pociągi zatrzymają się na dodatkowym przystanku w Oławie. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” nowy przystanek "Oława Zachodnia" za dwa lata zwiększy dostęp do kolei. Podpisano umowę za ponad 9 mln zł netto na projekt i budowę nowego przystanku na trasie z Wrocławia przez Oławę w kierunku Opola.
Podróżni korzystający z kolei w Oławie i na trasie Wrocław – Oława – Brzeg – Opole zyskają dodatkowy dostęp do pociągów. Będzie nowy przystanek Oława Zachodnia między Lizawicami a Oławą. Czas przejazdu do Wrocławia zajmie około 25 min. Przystanek przewidziano koło osiedla mieszkaniowego im. Jakuba Sobieskiego. Podróżni korzystający z przystanków na trasie Wrocław – Opole, Opole Wrocław mają codziennie do dyspozycji około 50 pociągów regionalnych.
– Dzięki inwestycjom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” - takim jak budowa przystanku Oława Zachodnia, zwiększa się dostępność kolei w województwie dolnośląskim. Poprawa dostępu do pociągów w całym kraju i dla wszystkich podróżnych powoduje, że mieszkańcy chętniej wybiorą kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach. Na realizację programu polski rząd przeznaczył miliard złotych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Nowy przystanek Oława Zachodnia, który PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbudują dzięki „Rządowemu programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” będzie istotnym ułatwieniem i zachętą do podróży koleją z Oławy do Wrocławia i w kierunku Opola. Podobne realizacje w obszarze aglomeracji i na liniach kolejowych w całym kraju zwieszają rolę kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowy przystanek w Oławie Zachodniej będzie miał dwa perony. Ich wysokość pozwoli pasażerom na łatwe i bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dojścia będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na peronach zostanie zamontowane oświetlenie, pozwalające na bezpieczne korzystanie z kolei także w nocy. Ustawione zostaną wiaty i ławki. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy. Obok przystanku zaplanowano przejście podziemne, które ułatwi komunikacje między peronami.
Zgodnie z umową na projekt i budowę, mieszkańcy będą mogli skorzystać z dodatkowego dostępu do kolei, z peronów Oławy Zachodniej, za 24 miesiące. Wykonawcą jest firma INFRAKOL Sp. z o.o. Sp.k.
Rządowy Program zwiększa dostęp do kolei
Na Dolnym Śląsku z rządowego Programu Przystankowego, poza Oławą Zachodnią, PLK podpisały już umowy na budowy przystanków: Mirków, Szklarska Poręba Średnia, Świdnica Zawiszów, Legnickie Pole, Boguszów-Gorce Dzikowiec. Przewidziane jest także podpisanie umowy na przebudowę peronu w Ścinawie.
W maju 2021 r. przyjęto uchwałę w sprawie ustanowienia „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury.
Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki są wykorzystywane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.
W „Rządowym Programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.