SP OŁAWA

naglowek-cover.png
Baner nagłówkowyBaner nagłówkowyBaner nagłówkowy
Miasto Oława
Miasto i Gmina Jelcz-Laskowice
Gmina Oława
Gmina Domaniów
Temperatura powietrza
13,8°C
Temperatura odczuwalna
11,4°C
  Wilgotność powietrza
51,0%
  Ciśnienie Atmosferyczne
1 005,5hPa
         Prędkość wiatru
6,1m/s
Kierunek wiatru
W
meteo stacja
meteo
Koronawirus2.jpg
Marzec 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Kolejka KM.png
Portal mapowy.png
Przewodnik.png
Biuro rzeczy.png
Lex2.png
Dyzury aptek2.png
Powiat w liczbach2 - baner.png
Album przyroda powiatu.png
Patronat2.png
RODO5.png
PCPR.png
RK3.png
PUP.png
PZD.png
EPUAP.png
Dziennii.png
baner info3.png
ZPP2.png
Baner1.png
grafika
Spotkanie w sprawie budowy obwodnicy Oławy i dofinansowania dróg
Czwartek  /  13-04-2017  /  Ilość wyświetleń: 1277

Uciążliwości wynikające z nasilającego się ruchu tranzytowego i znaczący wzrost liczby użytkowanych pojazdów w naszym powiecie, potwierdzają potrzebę pilnej budowy obwodnicy Oławy. Problem ten podnosił Starosta Oławski Zdzisław Brezdeń podczas spotkania z Wojewodą Dolnośląskim i Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego

Remonty mające na celu poprawę stanu dróg i mostów, pomimo okresowych utrudnień są niezbędne, a w naszym powiecie w kolejce czekają na to kolejne kilometry wyeksploatowanej infrastruktury. Gdy zbiega się w czasie kilka przedsięwzięć drogowych w kluczowych punktach, w szczególności na wlotach do miejscowości, gdzie natężenie ruchu jest większe od średniej krajowej - powiat, a zwłaszcza miasto Oława, stają się nieprzejezdne, tworzą się wielokilometrowe zatory, zatruwane jest środowisko, obniża się poziom bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Jedynym optymalnym rozwiązaniem jest więc wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, czyli budowa obwodnicy Oławy.

Właśnie tej sprawie poświęcone było kolejne spotkanie zorganizowane w dniu 3 kwietnia przez wojewodę dolnośląskiego Pawła Hreniaka. W posiedzeniu wzięli udział: Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu Ewa Bojarczak oraz Starosta Oławski Zdzisław Brezdeń i kierownik Powiatowego Zarządu Drogowego w Oławie Wojciech Drożdżal. Tematem rozmowy była analiza uwarunkowań prawnych i ekonomicznych tego przedsięwzięcia oraz perspektywy wpisania takiej inwestycji do Programu budowy dróg krajowych.

Powiat oławski uczestniczy także w realizacji rządowego „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019”. Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak pod koniec marca podpisał stosowne umowy na dofinansowanie realizacji zadań drogowych w ramach tego programu. Powiat oławski otrzymał dwie dotacje. Pierwsza z nich w wysokości 2 .734.267 zł przeznaczona jest na I etap zadania mającego na celu rehabilitację łącznika autostrady A-4 (węzeł Krajków) z drogą krajową nr 94 poprzez przebudowę drogi powiatowej nr 1972D km - chodzi o drogę w Sobocisku.

Drugą dotację na kwotę 1.210.810 zł przyznano powiatowi oławskiemu na I etap zadania polegającego na usprawnieniu połączenia tranzytowego od Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej (Podstrefa Jelcz-Laskowice) do miasta Oleśnica i drogi S-8 poprzez przebudowę drogi powiatowej nr 1545D w miejscowości Miłoszyce.

Łączna kwota dofinansowania z budżetu państwa przedsięwzięć drogowych, w ramach „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury…” na rok 2017, którą rozdysponował Wojewoda dla dolnośląskich samorządów, wynosi 46 mln 870 tys. zł. Dotacje otrzyma w sumie 15 gmin i 13 powiatów z naszego regionu.

Uczestnicy ruchu drogowego w powiecie oławskim borykają się na co dzień z zakorkowanymi arteriami, ulicami i chodnikami zastawionymi zaparkowanymi autami. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest wzrastająca z roku na rok w powiecie oławskim liczba zarejestrowanych pojazdów.

O tempie i skali wzrostu tego zjawiska możemy się przekonać, analizując statystyki pochodzące z Wydziału Komunikacji oławskiego starostwa. W 2010 roku zarejestrowanych pojazdów w powiecie oławskim było 54.188, w 2011 roku było już 56.405 pojazdów, w 2012 roku - 58.701 pojazdów, w 2013 roku – było ich już 60.750, w 2014 roku 62.735, a w 2015 roku 64.826 (przedstawiamy dane na koniec grudnia każdego wymienionego roku). Na koniec grudnia 2016 roku zarejestrowanych było już aż 67.291 wszystkich pojazdów, w tym najwięcej samochodów osobowych (46.294), samochodów ciężarowych (6.097), przyczep lekkich (2.756), motocykli (2.504), motorowerów (2434) oraz ciągników rolniczych (2.384). Podsumowując tylko od grudnia 2010 roku, do końca 2016 roku w powiecie oławskim, w ewidencji Wydziału Komunikacji, aż o 13.103 pojazdów zwiększyła się ich ogólna liczba. Do tego należy doliczyć pojazdy przyjeżdżające z ościennych powiatów oraz przemieszczające się tranzytem przez jego obszar.

Wzrost liczby pojazdów w powiecie oławskim

Istotna dla przejezdności i drożności komunikacyjnej powiatu jest także kwestia budowy nowej przeprawy mostowej na Odrze, w rejonie pomiędzy Oławą a Brzegiem, w obszarze korytarza drogowego DK 39 i DK 94. W tej sprawie Starosta Zdzisław Brezdeń prowadzi na bieżąco rozmowy z samorządowcami z Dolnego Śląska i Opolszczyzny.

- Dziś najistotniejsze jest zweryfikowanie wcześniejszych rządowych planów i wpisanie na listę zadań budowy oławskiej obwodnicy, przygotowanie dokumentacji i zabezpieczenie w budżecie państwa odpowiednich środków – podkreśla starosta oławski Zdzisław Brezdeń. - Budowa obwodnicy Oławy, nie tylko pozwoliłyby uniknąć komunikacyjnego paraliżu, ale wpłynęłyby również na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego, zwiększenie dostępności transportowej aktywizację gospodarczą, ruch turystyczny i wzrost atrakcyjności, a tym samym zwiększenie dynamiki rozwoju całego regionu.


Spotkanie w sprawie planów budowy obwodnicy Oławy, zorganizowane przez Wojewodę w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim

Spotkanie z Wojewodą

Fot.: www.duw.pl


Pdf
DRUKUJ
POWRÓT
WYPOWIEDZ
SIĘ