Powiatowy Ośrodek Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i Doradztwa Metodycznego w Oławie zaprosił dzieci, uczniów, rodziców, opiekunów i nauczycieli do udziału w XIX edycji obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji organizowanego w dniach 2-6 października 2023 roku
W bieżącym roku szkolnym celem przedsięwzięcia było tradycyjnie propagowanie skutecznych sposobów podnoszenia świadomości wśród rodziców, opiekunów, nauczycieli problemu dzieci i uczniów z utrudnieniami w nabywaniu kluczowych umiejętności szkolnych dotyczących głównie kształtowania umiejętności w obszarze czytania, pisania oraz matematyki. Organizatorom przedsięwzięcia zależało na pokazaniu dobrych praktyk, standardowych oraz dostępnych metod, wartościowych i skutecznych sposobów wspierających dzieci i uczniów w rozwiązywaniu trudności edukacyjnych.
Patronat nad kolejną edycją ETŚD przyjął Pan Mirosław Kulesza – Starosta Powiatu Oławskiego. Działania, inicjatywy podejmowane w Ośrodku propagujące skuteczne sposoby przezwyciężania trudności edukacyjnych zawsze spotykają się w środowisku z uznaniem, jak również poparciem i przychylnością samorządu powiatowego.
Zainteresowana grupa rodziców, nauczycieli, uczniów i młodzieży przyjęła zaproszenia organizatorów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji do udziału w proponowanych przedsięwzięciach oraz Powiatowym Konkursie pt. „I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii”.
Pieczę nad organizacją i przebiegiem przedsięwzięcia oraz Konkursu sprawowała koordynator Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji Halina Pawińska – wicedyrektor POPPPiDM w Oławie.
Zainteresowani problemem rodzice, nauczyciele mieli dostęp do informacji na temat pomocy, metod pracy, odpowiednich ćwiczeń, programów przydatnych w pracy z dziećmi / uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania i matematyki.
W dniu 24.10.2023 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Oławie w klasie trzeciej odbyły się warsztaty pt.: „Zabawy z ortografią – nowoczesne techniki zapamiętywania kłopotliwych wyrazów”. Prowadzące warsztaty Pani Jolanta Szuszkiewicz i Marzena Mondzelewska zapoznały uczniów z różnymi metodami i grami ułatwiającymi naukę ortografii. Dzieciom prowadzące warsztaty przygotowały również pomoce i materiały.
Wsparcie psychologiczne zaproponowała uczniom szkół średnich psycholog Natalia Nowak, w dniu 4.10.2023 roku, prowadziła konsultacje pt.: „Jak radzić sobie ze stresem?”
Cenną inicjatywą była też propozycja warsztatów dla uczniów pt.: „Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu” prowadzone w Bibliotece Pedagogicznej. Założeniem warsztatów było zapoznanie uczniów z:
- zjawiskiem cyberprzemocy,
- formami przemocy oraz miejscem jej występowania,
- cechami cyberprzemocy, jej ofiarami, sprawcami oraz świadkami,
- skutkami dla ofiary oraz konsekwencjami dla sprawcy,
- miejscami, gdzie można szukać pomocy.
W dniach 2-6 października organizatorzy ETŚD zaprosili uczniów kl. V-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół do udziału w Konkursie Powiatowym pt. „I Ty możesz zostać Mistrzem Ortografii” pod hasłem „Uczeń z dysleksją w cyfrowym świecie”. W bieżącym roku szkolnym, już po raz trzeci konkurs miał formę literacką. Regulamin konkursu przewidywał wykazanie się przez uczestników znajomością reguł poprawnego pisania i stosowania ich w praktyce, stwarzał możliwość wyrażania ekspresji twórczej inspirowanej własnymi doświadczeniami w nauce czytania, pisania, w nauce matematyki. Konkurs pod względem merytorycznym i logistycznym przygotowała Halina Pawińska i sprawowała nad nim pieczę.
Wyniki konkursu zostały przedstawione rodzicom, szkolnym specjalistom w trakcie uroczystej Gali, która odbyła się 8 grudnia 2023 roku w POPPPiDM w Oławie. Osobom nagrodzonym zostały wręczone pamiątkowe dyplomy oraz nagrody.
Nagrodzeni uczestnicy Konkursu:
I miejsce - Jacek Bobek - Szkoła Podstawowa w Bystrzycy, kl. VII B,
I miejsce - Paulina Wołosiuk – Szkoła Podstawowa nr 4, kl. VIII A,
II miejsce - Kacper Lange -Szkoła Podstawowa nr 8 w Oławie, kl. VIII B,
II miejsce - Maja Siedlecka - Gminna Szkoła Podstawowa w Oławie, kl. VIII,
III miejsce - Marcel Biliński - Szkoła Podstawowa nr 8 w Oławie, kl. VIII B,
wyróżnienie - Gabriela Łyskawa - Szkoła Podstawowa nr 1 w Oławie, kl. VII.
Nauczyciele, rodzice, pedagodzy, psycholodzy przedszkoli, placówek oświatowych, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych skorzystali z zaproszenia pracowników Biblioteki Pedagogicznej – mieli możliwość zapoznania się z publikacjami dotyczącymi możliwości diagnozowania, udzielania wsparcia i pomocy w przedszkolu, szkole dzieciom, uczniom o specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu oraz w nauce matematyki, stosowania metod i narzędzi oraz standardowych technik w pracy z dzieckiem/uczniem wymagającym pomocy. Wystawę określonych publikacji przygotowali pracownicy Biblioteki Pedagogicznej Pani Grażyna Mądra i Agnieszka Koczur. Prezentacja odbyła się w ramach modułu programowego ETŚD pt. „Prezentacja książek, artykułów i czasopism ora z zestawień bibliograficznych na temat dysleksji rozwojowej”.
Dzieci 6-7 - letnie uczęszczające do przedszkola wraz z nauczycielami zaproszono do udziału w warsztatach pod hasłem „Rerki, kapki, szumki, syczki…tak ćwiczą nasze języczki”. Autorkami i prowadzącymi warsztaty były logopedzi/pedagodzy Agata Piotrowska i Anna Poparda-Amrogowicz. Celem podjętego przedsięwzięcia było stymulowanie rozwoju mowy dzieci poprzez trening sprawności artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy oraz trening funkcji słuchowych. Uczestnicy zajęć mieli możliwość zdobycia nowych doświadczeń werbalnych, poznania sposobów utrwalania prawidłowej wymowy głosek.
Zaproszono również zainteresowanych rodziców, nauczycieli, szkolnych specjalistów do udziału z dziećmi w Punkcie diagnozy „Ryzyka dysleksji” celem prowadzenia wstępnej diagnozy w kierunku specyficznych trudności związanych z nauką czytania i pisania, matematyki mogących wystąpić u dziecka w wieku przedszkolnym, przed rozpoczęciem realizacji obowiązku szkolnego oraz wczesnoszkolnym (uczniów klas I - III szkoły podstawowej).
W ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji specjaliści udzielili zainteresowanym rodzicom, opiekunom, nauczycielom konsultacji, porad w dniach 2.10 – 06.10. 2023 roku w ramach przedsięwzięcia pt.: „Jak wspierać i skutecznie pomagać dzieciom i uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania”.
Psycholodzy, pedagodzy, neuroterapeuci, logopedzi udzielili osobom zainteresowanym konsultacji w sprawie:
- aktualnych przepisów oświatowych regulujących sytuację edukacyjną dziecka, ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, matematyki, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości dziecka w zakresie kolejnych przedmiotów szkolnych,
- objawów „ryzyka dysleksji” (od wczesnego etapu rozwoju dziecka),
- opóźnionego rozwoju mowy i jego skutków dla nauki czytania i pisania,
- gotowości szkolnej dzieci 7 letnich,
- pomocy w nauce w warunkach domowych,
- emocji towarzyszących dzieciom, uczniom, młodzieży z trudnościami w nauce,
- wsparcia ze strony rodziców,
- standardowych programów terapeutycznych, profilaktycznych o konstrukcji metodycznej umożliwiającej pracę dziecku w domu pod kontrolą rodziców – w ramach prezentacji programów,
- procedur obowiązujących w sprawie diagnozy i wydawania opinii
- praw i obowiązków ucznia posiadającego opinię wydaną przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną,
- instytucji udzielających pomocy, wsparcia dzieciom ze specyficznymi trudnościami szkolnymi.
W tegorocznej edycji ETŚD udział wzięli zainteresowani uczniowie, rodzice, pedagodzy, psycholodzy, logopedzi, nauczyciele oraz osoby zaangażowane na rzecz realizowanych działań.
Dziękujemy za współpracę i zaangażowanie na rzecz zrealizowanych przedsięwzięć, Konkursu prowadzonych w ramach XIX edycji ETŚD w Oławie - Dyrektorom Szkół, Przedszkoli, Nauczycielom, Pedagogom, Psychologom, Rodzicom, Opiekunom, Dzieciom, Uczniom i Młodzieży.
Dyrektor POPPP i DM – Danuta Troska
Koordynator działań na rzecz ETŚD – Halina Pawińska oraz współpracownicy.